top of page

Mag je een wedstrijd organiseren op je sociale media?

Ja, dat mag maar er zijn enkele voorwaarden.

Het is toegestaan om als bedrijf een wedstrijd of giveaway te organiseren via je Facebook Pagina. Hierbij mogen wel niet alle Facebook functies gebruikt worden.


In de algemene voorwaarden van Facebook staat het volgende:

  • Share: “Deel onze pagina en win!” of “Like, Share & Win” acties zijn niet toegelaten op Facebook. Het is namelijk verboden om persoonlijke profielen te gebruiken om promotie te maken.

  • Deelnemers vragen om zichzelf te taggen in een foto (zoals de te winnen prijs) waar ze zelf niet opstaan mag niet. Volgens de regels van Facebook moet een tag altijd bij een persoon geplaatst worden.

  • Deelnemers vragen om deel te nemen door berichten of foto’s op hun persoonlijk profiel te posten. Ook hier is het verboden om persoonlijke tijdlijnen te gebruiken om promotie te maken.


Wat wel is toegestaan, is deelnemers vragen:

  • jouw pagina te liken;

  • te reageren op geposte berichten of foto’s;

  • iets te posten op jouw pagina.


Opgelet met de Belgische wetgeving inzake wedstrijden en loterijen!

Je moet ook rekening houden met de Belgische wetgeving rond loterijen, kansspelen en wedstrijden. Als ondernemer mag je namelijk zelf geen tombola’s of loterijen organiseren.

  • Bij een tombola of loterij wordt de winnaar van de prijs of het geld enkel en alleen bepaald door het lot (bijvoorbeeld trekking van winnend nummer uit een grote trommel, of in het geval van Facebook: loting van een prijs onder alle personen die jouw Facebook Pagina geliked hebben, of Twitter: loting van een prijs onder iedereen die een bepaalde tweet “retweet” of aanmerkt als favoriet).

Individuele ondernemers mogen zelf wel betrokken worden, maar de organisatie is enkel toegestaan aan de Nationale Loterij of Vzw's die daar een vergunning voor hebben gekregen.


Wel mag je als ondernemer een wedstrijd organiseren. Die worden immers niet door het lot bepaald, maar worden beheerst door een zekere kennis of behendigheid van de deelnemers (bijvoorbeeld beantwoorden van een (schiftings)vraag, bedenken van een slogan, posten van een originele quote of foto,…). Er mag geen deelnameprijs of inzet van de klanten gevraagd worden, anders wordt de wedstrijd beschouwd als een verboden kansspel. Het is echter wel toegelaten om deelname aan de wedstrijd te koppelen aan het liken van jouw Pagina.


Voorbeelden van toegelaten wedstrijden op Facebook zijn:

  • “De meest originele reactie wint”

  • “De foto met de meeste likes wint” (dit is een actie die uiteraard veel ‘reclame’/reacties kan opleveren)

  • “Diegene die de wedstrijd- en/of schiftingsvraag het meest correct beantwoordde wint”

  • “De eerste 5 die het juiste antwoord geven winnen”

  • “Verzin de leukste titel voor deze foto”


Wedstrijdreglement niet vergeten!

Het is aan te raden om een wedstrijdreglement te voorzien dat al de voorwaarden bepaalt (deelnamevoorwaarden, de duur van de wedstrijd, de datum dat de winnaar bekend gemaakt wordt, de periode dat de prijzen afgehaald kunnen worden,…). Dit vermijdt achteraf mogelijks veel discussies. Het is niet noodzakelijk dat er een gerechtsdeurwaarder wordt aangeduid. Bij grotere wedstrijden kan dat wel een waarborg bieden tegen eventuele betwistingen.

Volgens de Facebook Guidelines moeten nog een aantal elementen ook nog zeker worden vermeld; o.m. dat Facebook niet geassocieerd met of verantwoordelijk gesteld kan worden voor de wedstrijd.


Wat als je je niet houdt aan de algemene voorwaarden?

Dan gebeurt het dat je sociale media pagina er wordt afgehaald of dat je een boete ontvangt.



Bron: Unizo

bottom of page